Läslogg: Rethinking the Digital Divide

Namn på artikel / bok / film:
Technologyand Social Inclusion: Rethinking the Digital Divide av Mark Warschauer

Referens /länk:
URL: http://firstmonday.org/htbin/cgiwrap/bin/ojs/index.php/fm/article/view/967/888

1. Kort sammanfattning
Warschauer menar att begreppet ‘Den Digitala Klyftan’begränsar problematiken och betonar att meningsfull tillgång till IKT omfattarmer än bara datorer och Internet. Det äri själva verket ingen tydlig uppdelning utan en gradering som väver sammanfysisk tillgång med sociala faktorer, språk, läs-och skrivkunnighet ochutbildning. Dessutom måste samhället och dess institutioner bidra till att detska finnas meningsfull tillgång till IKT. Han anser att vi åstadkommer socialintegration genom att fokusera på omvandlingen (eng. the transformation) – inte tekniken.

2. Något bra citat:

As Cisler(2000) argues, there is not a binary division between information ”haves”and ”have-nots”, but rather a gradation based on different degrees ofaccess to information technology.

However,the original sense of the digital divide term – which attached overridingimportance to the physical availability of computers and connectivity, ratherthan to issues of content, language, education, literacy, or community andsocial resources – is difficult to overcome in people’s minds.

…preferring to embrace alternate concepts and terminology that more accurately portray the issues at stake and the social challenges ahead.

3. Nyckelbegrepp som presenteras:
Mycket av diskussionen om ny teknik och social jämlikhet har fokuserat på förenklade idén om en digital klyfta. Teknik och socialintegration är mer komplex!

4. Finns det någon bärande idé eller resonemang, i så fallvilken:
Olika dikotomier inom diskussionerna kring digitala klyftanbegränsar sig till ”haves and have-nots”, ”knows and knowsnot”, ”information-richand information-poor”. Warschauerskriver: ”The bottom line is that there is no binary divide, and no singleoverriding factor for determining such a divide”

5. Mina egna reflektioner:
– instämmer jag i det som sägs/skrivs eller har jag en annanuppfattning ?
Jag tror att det börjar med tillgång, sedan kan man öva uppfärdigheter och hitta eget perspektiv på användningar.
– koppling till eventuella egna erfarenheter
Personligen upplever jag att ett behov eller motivation att använda IKT uppstår när något blir lättare och fungerar bättre äntidigare. Därför tycker jag det ärviktigt att betona det som Warschauer kallar ”meaningful access to ICT”.
– jämförelse med annat jag läst i den här kursen eller någon annanstans
Jag ser datorn som ett redskap och har funderat på hur dettakan förklaras som en primär artefakt (t.ex. Hammare och spik), sekundär artefakt (t.ex. instruktioner och modeller hur vi ska handla) eller tertiär artefakt (t.ex. hur man kan förståoch analysera världen). Dessa definitioner kommer från Roger Sälgö, men artefakten kan också beskrivas som en externalisering av människan. Det innebär att dengör att det vi nu kan klara av att göra inte längre är beroende av vår kropp,det vill säga vår fysiska och kognitiva förmåga (Alexandersson ochLantz-Andersson s.203, 2008).

Annonser

Posted on november 18, 2012, in Läsloggar. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

En blogg om skola, skolutveckling och samhällsfrågor

Jag heter Johan Lindström och jobbar som skolledare. Alla synpunkter i bloggen är mina egna. @Aland72 på Twitter.

Hot Topics

Presented by the Microsoft Educator Network

Lärartankar

min resa med det digitala skollyftet

%d bloggare gillar detta: