Läslogg: Who are Excluded and Why? A Study of the Non-Users of the Internet

Namn på artikel / bok / film:
Who are Excluded and Why? A Study of the Non-Users of the Internet
Av Olle Findahl

Referens / länk:
https://ilearn.dsv.su.se/mod/resource/view.php?id=5117
eChallengese-2009 Conference Proceedings, Paul Cunningham and Miriam Cunningham (Eds), IIMCInternational Information Management Corporation, 2009, ISBN: 978-1-905824-13-7

1. Kort sammanfattning:
Artikeln undersöker digital inkludering utifrån barriärer som uppkommer p.g.a. politiska, ekonomiska, sociala och kulturella skillnader. Sedan handlar den om vad dessa grupper har gemensamt och analyserar slutligen bakomliggande faktorer. Kortfattat kan man säga att den äldre generationen och de med låg inkomst och/eller låg utbildning upplever inget behov, känner sig osäkra eller tror inte de har förmåga att använda den nya teknologin i samhället. I Riga deklarationen 2006 konstaterades “Inclusion is a cornerstone of the EU policy in the information society” och för att få med sig fler rekommenderas att det ska finnas valmöjlighet, fler alternativ och användarvänliga e-tjänster.

2. Något bra citat:
“The conclusion is that economy, equality and cultural values are the most important factors behind the digital divides, but there is also a lot of things to bedone to help those who are interested to get access to the Internet and also to make the less interested more knowledgeable and secure of how to use the Internet.” (Sid.7)

3. Nyckelbegrepp:
Ekonomi, jämställdhet och kulturella värden är de viktigaste faktorerna bakom digitala klyftor

4. Bärande idé eller resonemang:
Findahl menar att även om alla skulle få tillgång är digital inkludering finns de fortfarande grupper i samhället som frivilligt avstår och inte litar på den nya teknologin.

5. Mina egna reflektioner:
Jag har varit en ’Early Adopter’ inom kommunikation via Internet, men det är ganska nyligen jag börjat använda en s.k. ’Smart Phone’. Min teori är att behov skapas när jag upptäcker funktioner som underlättar det jag vill göra. Nu har jag möjlighet att rensa mailboxen, lyssna på Podcasts och delta i Viber diskussioner utan att sitta framför datorn, vilket sparar tid. Att omge sig (eng. immerse) med ett nytt kunskaps område (eng. Domain of Knowledge) ger tillfälle att observera/delta i en praktikgemenskap (eng. Community of Practice) enligt Etienne Wenger (Lave & Wenger 1991). Ett viktigt citat är ”A domain of knowledge creates common ground, inspires members to participate, guides their learning and gives meaning to their actions”. Kanske detta är en väg framåt…

Annonser

Posted on december 2, 2012, in Läsloggar. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

En blogg om skola, skolutveckling och samhällsfrågor

Jag heter Johan Lindström och jobbar som skolledare. Alla synpunkter i bloggen är mina egna. @Aland72 på Twitter.

Hot Topics

Presented by the Microsoft Educator Network

Lärartankar

min resa med det digitala skollyftet

%d bloggare gillar detta: