Läslogg: Learning 2.0 for an Inclusive Knowledge Society
Namn på artikel / bok / film:
LINKS-UP: Learning 2.0 for an Inclusive Knowledge Society – Understanding the Picture
Författare: Davide Calenda, Clare Cullen, Joe Cullen, Thomas Fischer, Guntram Geser, Renate Hahner, Martjn Hartog, Wolf Hilzensauer, Damian Hayward, Else Rose Kuiper, Veronique Maes, Bert Mulder, Katharina Nasemann, Sandra Schön and Diana Wieden-Bischof
Referenser / länkar:
http://www.linksup.eu/index.php?option=com_k2&view=item&task=download&id=10
1. Kort sammanfattning:
LINKS‐UP är ett forskningsprojekt som har pågått under två år med finansiering av EU:s program för Livslångt Lärande. De undersökte tre frågeställningar:
- Is learning 2.0 really supporting inclusive life-long learning?
- Can isolated experiments be mainstreamed?
- Is learning 2.0 fundamentally changing the educational landscape?
Deras resultat lyfter fram följande erfarenheter:
- Resistant organisational cultures: Web 2,0 och öppen undervisning utmanar traditionella undervisningsmetoder, kursernas utformning och rollen som lärare och elev.
- Measuring learning gains and securing formal certification: Officiell bedömning eller certifieringen av studieresultat är en avgörande faktor för att engagera deltagarna.
- Active participation of target groups: Aktivt deltagande och engagemang kommer inte av sig själv. Det behövs handledning och mentorskap.
- User needs and requirements: Man måste ta hänsyn till både användarens behov och organisatoriska frågor.
- Project-to-project work with hard to reach communities: Om det inte sker samarbete och gemensamma aktiviteter mellan projekt med liknande målgrupper, blir långsiktig hållbarhet lidande.
- Issues of technology access and flexibility: Tillgång till anpassad teknik och lämpliga verktyg är en viktig faktor för projektets framgång som helhet.
2. Något bra citat:
Initial lack of e‐skills always requires a “blended approach”, involving face‐to‐face and online communication. Such an approach also promotes social relationships and sharing of experiences among participants that can be enhanced by using Web 2.0 tools.
3. Nyckelbegrepp som presenteras:
4. Finns det någon bärande idé eller resonemang, i så fall vilken?
Att använda flexibelt lärande (eng. blended aproach) och kamrat bedömning (eng. peer-metoring) är exempel på bra metoder från projektet.
5. Mina egna reflektioner:
…kommer snart!
Publicerat på januari 6, 2013, i Läsloggar och märkt Digital inkludering. Bokmärk permalänken. Lämna en kommentar.
Lämna en kommentar
Kommentarer 0