Det Digitala Skollyftet

Skollyftet står bakom begreppet ”det utvidgade kollegiet” och startar V44 en MOOC (Massive Open Online Course) under namnet “Digitala Skollyftet – och det vidgade kursbegreppet”. Vill du veta mer finns “Vad är Digitala Skollyftet” gjord av Sara Mörtsell:

Det är en öppen digital fortutbildning med syfte att fler lärare ska kunna använda digitala lärverktyg på ett bra sätt i sin undervisning.

Elever ska och lärare bör ha tillgång till moderna lärverktyg som behövs för en tidsenlig utbildning. Varje elev ska efter genomgången grundskola kunna använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande (Lgr11).

Olika inspiratörer deltar i en livesänd diskussion om sitt expertområde, sedan diskuterar, delar och bygger vi vidare på de olika ämnesområdena och tillsammans skapar vi olika ingångar till skola, lärande och skolutveckling. Jag har följt forskaren Stephen Downes som är ledande inom nätbaserat lärande. Han menar att det är genom att koppla samman och se mönster i de kunskaper som finns i nätverket som lärandet sker.  Denna nätverksmodell för lärande har kallats Konnektivism, som utgår från ett sociokulturellt perspektiv där kunskap är kontextberoende och endast möjlig i samspel med andra människor. På Internet förnyas informationen för varje minut och istället för att lära sig, utvärdera och bearbeta all information man hittar, så skapar man sig en personligt anpassad lärmiljö (eng. personal learning environment) där den studerande samlar relevanta noder och organiserar resurser (Downes 2012). 

När jag deltog i The Cage under SkolForum 2012 startade vi pilotprojektet ”Samla & Sprida” och inspirationen kom från en introduktion till SkolForum:

Tänk er en värld där fria kurser och öppna utbildningar erbjuds dig oavsett vem du är eller var du kommer ifrån. Dessutom från de mest erkända och prestigefyllda universiteten i världen. Fantastiskt, men vad händer med lärandet Vad innebär det här för skola, teknik och lärande? Vilka utmaningar och möjligheter finns? Vilka ekosystem behöver vi? 

Detta hoppas jag få diskutera under MOOC:en “Digitala Skollyftet – och det vidgade kursbegreppet”!

mooc01

Annonser

About natbaserad

Science Teacher and educational developer in upper secondary school. I'm also founder and head trustee of EduToolkit.

Posted on september 15, 2013, in Digitala Skollyftet and tagged . Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. hej
    jag har skrivit en del om IT i skolan på min blogg evernet.se. En fundering jag har är att man fokuserat för mycket på datorn i skolan. Se t ex IT i skolan – allt annat än IT! http://wp.me/p2M6Rz-20

    Det har blivit för stort fokus på en-till-en-datorer och plattor innan det finns bra pedagogiska verktyg.
    Hur ser du på detta? Börjar det komma bra pedagogiska verktyg?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

En blogg om skola, skolutveckling och samhällsfrågor

Jag heter Johan Lindström och jobbar som skolledare. Alla synpunkter i bloggen är mina egna. @Aland72 på Twitter.

Hot Topics

Presented by the Microsoft Educator Network

Lärartankar

min resa med det digitala skollyftet

%d bloggare gillar detta: