Sociala medier

Sociala Medier

Sociala Medier

Kurs: Nätkulturer Uppsala Universitet

Uppgift: I den här uppgiften handlar det om att titta närmare på hur företag och organisationer väljer att använda sig av sociala medier i sin verksamhet. Välj ett företag/organisation/kommunikationsbyrå från varje rubrik och granska hur de använder sociala medier för att skapa bilden av sig själva. Idag använder nästa alla företag ett flertal kommunikationskanaler. Det kan handla om tex. twitter, Youtube, bloggar eller Facebook.

  • Har de företag/organisationer du granskat valt att fokusera extra på någon av dessa kanaler?
  • Är det någon skillnad på hur kommersiella företag och ideella organisationer väljer att kommunicera sig?
  • Hur arbetar kommunikationsbyråerna som hjälper företag att kommunicera sig? Här kan det handla om att titta närmare på tex språk, retoriska grepp, bilder, design, innehåll eller målgrupp.
  • Vilka likheter/skillnader går att läsa in?

Sociala medier hos ideella organisationer:

Greenpeace Sverige har en e-post lista för att hålla intresserade uppdaterade via nyhetsbrev, men de går också att följa på Facebook, Twitter, YouTube, Flickr, Pintrest, Instagram och Google+. Inlägg och nyheter går också att sprida med ett enkelt knapptyck via samma kommunikationskanaler. De ger även ut e-publikationen Action via Issuu och via webbkameror kan man följa skeppen med 30 sekunders uppdatering.

Vår gymnasieskola har samarbetat med Radio Österåker 103,7 MHz, vilket är en närradioförening som drivs ideellt. När jag granskar hur de använder sig av sociala medier hamnar jag på hemsidan och facebook. Det som hände förra året var att en grupp ungdomar började sända ”Mammas Gata”, vilket senare blev deras prisbelönta projektarbete.

chartRubriker som ”De ger närradion nytt blod” och ”Fullt kaos i kanalen!” uppmuntrade killarna att tänja på gränserna. Lyssnarna kunde, förutom att ringa till programmet, kommnicera via Twitter och se sändningen live via Bambuser. Kronan på verket blev när det blev livesändningen via Twitch under ITG Awards. I år är tanken att hemsidan ska bli mer interaktiv och en elev med inriktning dator- och kommunikationsteknik har gjort en App som går att ladda ner med en QR-kod.

Sociala medier hos kommersiella företag:

Nike är marknadsledare inom sportutrustningsindustrin och utöver Facebook, Twitter, YouTube, Flickr, Pintrest, Instagram och Google+ finns även LinkedIn, Digg, Reddit, StumbleUpon och Tumblr. De använder kakor (Cookies) vilket gör att de kan anpassa reklam enligt vilken typ av användare personen klassificerats som. Varje kategori har ett eget RSS-flöde (feed), som besökaren kan lägga in i nyhetsaggregatorer för att prenumererar på nya inlägg.

När jag granskar ett kommersiellt företag inom skolan får det bli Makewaves, som prisats under BETT-mässan för att de anpassat Web 2.0 för skolan. De skriver ”The Makewaves site is constantly being developed to ensure schools benefit from the very latest social media technology” och ”Teachers should be able to spend their time being creative with technology rather than configuring it”. Inom skolan finns det risk att det sker kränkningar eller förtal via sociala medier och tanken är att Makewaves ska vara som en sandlåda där man får prova under kontrollerade former. ”Makewaves is the social learning environment that provides social media for education. It enables schools to create and safely share videos, podcasts and blogs”. Mitt främsta intresse är att de har hoppat på Badge-rörelsen ”Badge collection may eventually become a central part of online reputation, helping you get a job, find collaborators and build prestige” (Mark Surman, Mozilla). Via sociala medier kan man visa upp sina kompetenser i form av en badge. Mozilla backpack verifierar att utgivaren (Issuer) är registrerad, men ‘Open Badges’ delas bara ut till elever över 16år. Innan dess är det en lokalt skapad badge, som sedan automatiskt övergår till nästa nivå när de blir äldre.

Sociala medier hos kommunikationsbyråer:

I uppgiften listades Roxx och jag kände igen flera av kunderna som använder sig av deras tjänster. När det handlar om att marknadsföra och kommunicera produkter betonar de helheten av tjänster inom olika media. De arbetar fram ett koncept och bygger upp en tydlig strategi för dialog via de sociala medierna. Sökmotor optimering hjälper kunderna att synas och företagets filosofi, personal, produkter och tjänster fångas på film. Eftersom vi surfar med olika typer av enheter är det viktigt att innehållet anpassas till till besökarens skärmstorlek (Responsiv design).

För att hitta en anknytning inom skolan, tycker jag att Rodolfo och kampanjen ”Nördupproret” hos NTI Gymnasiet är ett bra exempel. Den är nominerad till reklam pris av 100wattaren inom tävlingskategorin Smart. Syftet var att öka kännedomen om skolan som en av de ledande tekniska gymnasieskolorna och gick ut på att ändra SAOL:s definition av ordet ”Nörd”. AnnA föreslår att ordet ska definieras ”Kreativ, hängiven person som brinner för ett specifikt ämne. Har omfattande kunskaper i sitt ämne. Dedikerad” och det finns även en lista på nördar att se upp till. ”Initiativet har fått stor spridning i sociala medier. Kampanjsajten har haft flera tusen besökare samt underskrifter från kända personer och organisationer. Det har också varit inslag i P1, P3 och P4 samt ett antal artiklar och blogginlägg.” (Resumé)

Reflektion:

Det verkar som flera kanaler och lättillgängligt är några av ledorden inom användningen av sociala medier. Organisationer fokuserar på spridning, medan företag verkar skapa anpassad och riktad information. Mediebyråer verkar också försöka skapa engagemang, vilket leder till spridning i radio, TV och tidningar. Designen verkar utgå från något som målgruppen vill identifiera sig med, vilket gör att budskapet förs vidare.

Annonser

About natbaserad

Science Teacher and educational developer in upper secondary school. I'm also founder and head trustee of EduToolkit.

Posted on september 15, 2013, in NätkulturerHT2013. Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

  1. Mycket intressant läsning! Var väldigt bra att du hade med anknytningar och analyser till personliga erfarenheter. Det jag saknade var den ingående amalysen (som du gjorde på ”dina egna val”) av företagen greenpeace, roxx och nike. Du hade kunnat baka in den i det susta stycket, reflektionen. Men i helhet rikt bra analys som var intressant att läsa!

    🙂

  2. Bra skrivet, håller med om hur de vill nå ut med spridning.

  3. Mycket intressant. Du fick med väldigt mycket information och du har stora kunskaper i ämnet! Jag hade önskat att länkarna direkt öppnades i en ny flik så att man kunde ha dem öppna (om man missar att öppna i ny flik, som jag gjorde ibland..). Väldigt spännande info, du har verkligen satt dig in i hur man kan använda nätet och sociala medier!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

En blogg om skola, skolutveckling och samhällsfrågor

Jag heter Johan Lindström och jobbar som skolledare. Alla synpunkter i bloggen är mina egna. @Aland72 på Twitter.

Hot Topics

Presented by the Microsoft Educator Network

Lärartankar

min resa med det digitala skollyftet

%d bloggare gillar detta: