Mötesplatser

Uppgiften ”Mötesplatser” handlar om att beskriva nätgemenskaper och sedan välja en gemenskap som ska analyseras mer ingående. Den 14 oktober föreläste Mikael Eriksson Björling om ”The Networked Society” utifrån sitt arbete hos Ericsson kring människors beteende på Internet. Eftersom jag arbetar som lärare fastnade jag för ett begrepp som kallas ”Connected Learning” och hittade följande citat:

To fully utilize the creative potential of each person, we need to move beyond mass production of knowledge and toward mass individualization of personal development. What is lacking, however, is a true educational ecosystem – one in which government, academia, teachers, businesses and researchers work together to fundamentally rethink how education technology and connected learning can meet the future demands of our society.”(källa)

I min skärminspelning har jag valt att titta på ”Digitala Skollyftet”, eftersom det är en av Sveriges första ”Massive Open Online Community” (MOOC-kurs). Vilket är ett koncept för hur en nätgemenskap kan medverka till en öppen digital fortbildning.

[youtube http://youtu.be/mi1krPprdgw]

Reflektion utifrån frågeställningarna:

Vilka deltar i nätgemenskapen?

Digitala Skollyftet vänder sig till skolsveriges alla lärare, skolbibliotekarier, skolledare m.fl

Hur ser aktiviteten ut och varför?

Deltagarna lär av andra och lär ut till andra i det utvidgade kollegiet, och syftet är att tillämpa färdigheterna på ett sätt som gynnar utvecklingen av den roll man har inom skolans verksamhet. Aktiviteter, uppgifter och blogghubben finns på kurssidan, dessutom ligger föreläsningarna och de resurser som deltagarna producerar ligger kvar, vilket gör det möjligt att arbeta i den takt man själv väljer. Vem som helst kan registrera sig och om man vill kan men ansluta sin blogg. Under tio veckor, med början v. 44 filmas olika inspiratörer som föreläser om ett ämnesområde som de är specialister på för att väcka frågor kring. Därefter diskuterar deltagarna tillsammans utifrån frågeställningar där de behöver ta hjälp av sociala medier (bloggar, twitter, hangouts etc).

Möjligheter/problematik?

Eftersom kursen inte arrangeras av högskolor/universitet är det svårt att få ett formellt erkännande av kompetensen, därför samarbetar ”Digitala Skollyftet” med Mozilla Open Badges för att utfärda en digital badge som erkänner bidrag till kursens innehåll och det kollegiala samarbetet. Eftersom Skollyftet är en ideell förening kan det vara svårt att garantera långsiktighet och de har därför startat en crowdfunding-kampanj. Det börjar från 50kr och du får ett ”Digitala Skollyftet”-klistermärke till din dator.

Etiska aspekter?

Inom Lärares yrkesetik ingår det att ”på allt sätt använda sitt yrkeskunnande till att höja kvaliteten i sin yrkesutövning och stärka sin professionalism i vetskap om att kvaliteten i yrkesutövningen direkt inverkar på samhället och samhällsmedborgarna”, men när man skriver på webben är det också viktigt vara varsam med information om eleverna.

Pedagogiska möjligheter?

Kunskap blir fullständigare och djupare om människor delar med sig av (distribuerar) sin kunskap till andra. MOOCen ska vila på tre ben – digital kompetens, sharing is caring, skolutveckling.

Lagar och förordningar?

Copyright och annotering av källor blir allt mer komplicerat när man skapar en Mash-up. Creative Commons har införts för att man lättare kunna dela och sprida information på Internet. William Patry skrev i  “How to Fix Copyright” att “The modern work of Renaissance parody and paraphrase masses is the mash-up, or if one prefers a fancier name, pastiche: highly creative composition that takes pieces from other works and combine and transform them to result in a new work”. Han går vidare och funderar på hur en parodi gör att texten faller in under “fair use”.

Annonser

About natbaserad

Science Teacher and educational developer in upper secondary school. I'm also founder and head trustee of EduToolkit.

Posted on oktober 31, 2013, in NätkulturerHT2013 and tagged , . Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. I found it interesting to compare and contrast your meeting place with mine.

    I looked at a culture where adversarial relationships have been a problem, and caused tension, so much of the tool set of the meeting place is designed to help contain this, to minimize discord, contain discussions, and to encourage playing nice – or to mitigate the fallout if people fail to do so. So BookLikes uses technology to enfold you in it’s own tools, and to filter the audience, the flow of content, and the responses to the content.

    Yet Digitala Skollyftet seems to me to have a rather more academic culture, where open discourse and critical thinking even direct challenges and peer review are good, positive forces. So the result is almost the complete opposite: DS more or less says ”use whatever tech you like, we’ll help you to connect, to share, to discuss”. At least, that’s what I understood from your video.

    I think both situations, and probably several degrees in between, have their places, but reverse the technology and the audience and it would be a match to gasoline in the one case, and stifling and repressive in the other. So the point, before I forget to make one, is if a meeting place is going to work, you have to really know and understand the needs of your audience.

  2. Intressant att du lyfter fram Digitala Skolyftet, en helt ny mötesplats. Din egen screencast ger en bra och överskådlig bild av den kursen och kan med fördel användas som resurs för blivande kursdeltagare. Det kommer att bli spännande att följa Digitala skollyftet och se hur det utvecklar sig. Hur sprider vi informationen om kursen till de som inte är så bevandrande i digitala medier? Hur får vi dem att våga gå med?

    Mycket bra jobbat och bra att du lyfter fram de etiska aspekterna.

    /Camilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

En blogg om skola, skolutveckling och samhällsfrågor

Jag heter Johan Lindström och jobbar som skolledare. Alla synpunkter i bloggen är mina egna. @Aland72 på Twitter.

Hot Topics

Presented by the Microsoft Educator Network

Lärartankar

min resa med det digitala skollyftet

%d bloggare gillar detta: