IKT för att skapa ett reflekterande förhållningssätt

Detta är ett inlägg som jag var med i på MyNewsDesk:

Om eleverna reproducerar lärarens anteckningar från genomgången eller svarar på instuderingsfrågor, innebär det att eleverna enbart flyttar text från boken eller skriver ned vad de kortsiktigt memorerat under lektionen. I kursen kemi 1 försöker Mikael Elias Gymnasium Stockholm att skapa ett reflekterande förhållningssätt genom att använda både digital och analog teknik i klassrummet.

Microsoft Skola har via en satsning på innovativa lärare donerat en Microsoft Surface Pro 3 (läsplatta med tangentbord) till skolan för att stötta elevernas lärande genom att använda informations- och kommunikationsteknik (IKT).

Inom arbetet med de fem nyckelstrategierna i formativ bedömning vill vi aktivera eleverna som ägare av sitt eget lärande, berättar Jonas Bäckelin, lärare på Mikael Elias Gymnasium.

Under fredagens kemilektion arbetade vi med övningsuppgifter om syror & baser och testade lite ny teknik i klassrummet. Microsofts Surface Pro 3 har samma mått som ett A4 block och med Bluetooth-pennan prövade jag att ge återkoppling på frågorna genom att skriva kommentarer för hand i elevernas OneNote-dokument.

accessable03

Grupperna arbetade med uppgifterna i ett delat dokument (gruppövning) och får sedan ge varandra feedback i matriser (kamratbedömning). Vi avslutar lektionen med diskussion i helgrupp (sambedömning) och att eleverna får göra sin egen reflektion (självbedömning) utifrån kunskapskriterier, säger Jonas.

För att skapa effektiva diskussioner tänker han nästa lektion låta eleverna använda Miniwhiteboards och färgpennor. Jonas menar att både analog och digital teknik kan användas för att skapa ett reflekterande förhållningssätt.

Annonser

About natbaserad

Science Teacher and educational developer in upper secondary school. I'm also founder and head trustee of EduToolkit.

Posted on februari 17, 2015, in Inlägg and tagged , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

En blogg om skola, skolutveckling och samhällsfrågor

Jag heter Johan Lindström och jobbar som skolledare. Alla synpunkter i bloggen är mina egna. @Aland72 på Twitter.

Hot Topics

Presented by the Microsoft Educator Network

Lärartankar

min resa med det digitala skollyftet

%d bloggare gillar detta: