Personlig lärmiljö för lärnätverk

JonasPLE04Min personliga lärmiljö (PLE) innehåller flera olika IT-verktyg. Jag använder digital kommunikation i sociala sammanhang för att dela eller diskutera. Oftast sker webbkonferenser (Skype, Hangout) för att utbyta erfarenheter i realtid, men även mikobloggande (Twitter) eller chatt (WhatsApp), vilka medför en ganska informell kommunikation. När det gäller sociala nätverk (facebook, LinkedIn och Google+) är det oftast ett medvetet och genomtänkt budskap, som länkar och hänvisar till mina bloggar (främst WordPress). Bloggarna ingår ofta som presentationsyta i olika lärnätverk (PLN) med olika målgrupper (t.ex. Pedagogstockholm, Webbstjärnan, Wikieducator, Open Badges). Mitt arbete som lärare sker främst i Office365 för administration och GoogleDrive för undervisning, men vi använder tredjepartsprogram för att kunna utföra olika funktioner och uppfylla behov:

  • Presentera (VoiceThread, OfficeMix, GoogleSlides, LucidChart, Prezi)
  • Visa färdiga exempel (YouTube, KhanAcademy, SlideShare)
  • Samarbeta (GoogleDocs, SharePoint, WordPress, MindMeister, OneNote)
  • Utvärdera (OpenBadges, P2PU, Socrative, Screencastify)

Slutligen har jag sedan 2014 deltagit i Microsoft Educator Community, vilket har varit en av mina främsta källor för vidareutbildning. Via Microsoft Virtual Academy tränar jag mig att bli Microsoft Certified Educator (MCE) och belönas med ”Professional Badges” som deltagare i Innovative Educator Expert program. Dessa är vad som kallas för ”Community Badges” och kan inte överföras mellan olika program, därför har jag använt mig av Open Badges kopplade till Peer-to-Peer University (Open Badge Issuer). För att inte vara beroende av en organisation har jag också använt BadgeList och Credly för att skapa egna digitala märken.

About natbaserad

Science Teacher and educational developer in upper secondary school. I'm also founder and head trustee of EduToolkit.

Posted on februari 13, 2016, in Inlägg. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

En blogg om skola, skolutveckling och samhällsfrågor

Jag heter Johan Lindström och jobbar som skolledare. Alla synpunkter i bloggen är mina egna. @Aland72 på Twitter.

Hot Topics

Presented by the Microsoft Educator Network

Lärartankar

min resa med det digitala skollyftet

