Sambedömning med digitala verktyg

Edcamp02I tisdags var det Edcamp IKT på Södermalmsskolan och vi var ett gäng lärare som diskuterade likvärdigbedömning med hjälp av elevexempel (Tips, gå med i Elevexempel.se)

Vi berörde begreppslistor, skolverkets syn på betyget A inom ramen för bedömningsstödet (perspektivbyte & förklara i flera led) och sambedömning tillsammans med lärare och elever (t.ex. en vägg matris för att gemensamt formulera). Vi fastnade för frågan ”Hur har ni löst det?”

Hanna berättade att de på hennes skola gör digitala prov och lärarna delar avidentifierade elevsvar via ett Google document. Kollegorna är sedan med och kommenterar, vilket gör att det blir en mer likvärdig bedömning och finns kvar som referensmaterial. Slutligen sa vi att gå från implicit ”underförstådd” till explicit ”tydliggjord” bedömning ökar kvaliteten. Läs mer i Skolverkets text om formativbedömning.

Om natbaserad

I'm working as a Project Manager and Education Specialist at the City of Stockholm Education Administration with implementation of IT Projects and develop instructional materials and pedagogical support systems. I'm also founder and head trustee of EduToolkit.

Publicerat på april 9, 2016, i Inlägg. Bokmärk permalänken. Lämna en kommentar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Hannas blogg

om utbildning och verksamhetsutveckling

En blogg om skola, skolutveckling och samhällsfrågor

Jag heter Johan Lindström och jobbar som skolledare. Alla synpunkter i bloggen är mina egna. @Aland72 på Twitter.

Hot Topics

Presented by the Microsoft Educator Network

Lärartankar

min resa med det digitala skollyftet

%d bloggare gillar detta: