Den 25/11 var jag på workshop om Flippat Lärande med
Läraktiv och fick höra mer om av verktyget
ScalableLearning. Scalable Learning ger läraren möjlighet att lägga in formativa inslag i en existerande filmsekvens. Kortfattat är det ett system där man kan lägga in .mp4 eller YouTube genom att skapa en kurs. Man kan klippa ut ett kortare avsnitt och även lägga in frågor, dessutom kan man koppla frågan till det man ser på bilden genom att lägga in kryssrutor i filmen.

Precis som i Google Classroom eller Microsoft Classroom får eleverna en klassrumskod och läraren får nedladdningsbar statistik (se Skolverkets text om
Samla och analysera).
Läraktiv är en testmiljö för aktivt lärande finansierat av Vinnova, som inkluderar verktyget Scalable Learning och appen
Course (släpps inom kort). Projektet tas över av
RISE Research Institutes of Sweden, som är en grupp av forskningsinstitut som i global samverkan med akademi, näringsliv och samhälle, genom forskningsexcellens och innovation skapar nytta, tillväxt och konkurrenskraft. Forskning visar att kollegialt utbyte och stöd inom skolan ger bättre resultat än externa kurser och konsulter, dessutom visar det sig att aktivt lärande jämfört med passivt lärande ger bättre resultat (Freeman et. al.)
“Om du har ett äpple, vill du dela det med mig” och “Sharing is Caring”är ledorden för att skapa lärsituationer som är: Delningsbara, Kollegiala och Multimodala
Detta är en kurs inför ”Google Mobile Bootcamp: Sweden” jag började på under workshopen:
Gilla detta:
Gilla Laddar in …
Relaterade
Om natbaserad
Working as system administrator and e-learning specialist at Adda Kompetens, a part of the Swedish Association of Local Authorities and Regions (SALAR). Previous experience from working with educational technology and change management at the ICT-unit, Education Administration in City of Stockholm. My qualifications include Design for Learning and Learning Study methodology. I also believe we need to replace assessment rubrics with evaluated samples of student work.
Participated in #ONL162 and #ONL172 as open learner and co-facilitated #ONL181
Lämna en kommentar
Kommentarer 0