Lärande och utbildning för hållbar utveckling på Nobelmuseet
Den 16/2 besökte jag en lärarkväll inför utställningen ”En hållbar framtid” på Nobelmuseet. Utvecklingen inom lärande och utbildning för hållbar utveckling eller Education for Sustainable Development (ESD) bygger på ett pluralistiskt perspektiv. Undervisningen ska främja kreativitet och ny tänkande utifrån en värdedimension, beteendemönster och livsstilar.
Inom den pluralistiska traditionen ser man miljöfrågorna som politiska problem, det vill säga som konflikter mellan olika värderingar, synsätt och intressen. Undervisningen präglas av en strävan att spegla olika åsikter i den samtida debatten om olika frågor och problem som rör framtiden för vår värld. Elevernas uppgift är att kritiskt granska kunskapsbasen och de synsätt och värderingar som ligger bakom de olika åsikterna (Öhman).
Man ser på utmaningarna inför framtiden som politiskt problem där olika värderings konflikter reflekteras. Undervisningen diskuterar olika åsikter i debatter och lösningarna bygger på demokratisk handlingskompetens hos eleverna.
Precis som man har introducerat ”Rika” problem i matematik, är tanken att ”Vilda” problemen eller Wicked Problems bidrar till en förändrad ämneskompetens för lärande och utbildning för hållbar utveckling.
There are numerous examples of wicked policy problems: Climate change is a pressing and highly complex policy issue involving multiple causal factors and high levels of disagreement about the nature of the problem and the best way to tackle it. The motivation and behaviour of individuals is a key part of the solution as is the involvement of all levels of government and a wide range of non-government organisations (Tackling wicked problems).
Problemen är unika, svåra att förstå och förutse, vilket gör att de inte går att bedöma utifrån rätt eller fel. Kompetensen handlar om att se samband och uppmuntrar till att använda konst, drama och autentiska uppgifter.
UNESCO har deklarerat sex punkter som präglar utbildning för hållbar utveckling(SOU 2004:104, s.42-43):
- Ämnesövergripande och holistiskt
- Värdegrundad
- Kritiskt tänkande och problemlösande
- Metodpluralism
- Deltagande beslutsfattande
- Lokalt relevant
Steven Hartman presenterade Projekt Bifrost – A Public Engagement Project that brings together Research, Arts and Education som är med och arrangerar utställningen (Video)
Publicerat på februari 16, 2017, i Inlägg. Bokmärk permalänken. Lämna en kommentar.
Lämna en kommentar
Kommentarer 0