Lärande och utbildning för hållbar utveckling på Nobelmuseet

Den 16/2 besökte jag en lärarkväll inför utställningen ”En hållbar framtid” på Nobelmuseet. Utvecklingen inom lärande och utbildning för hållbar utveckling eller Education for Sustainable Development (ESD) bygger på ett pluralistiskt perspektiv. Undervisningen ska främja kreativitet och ny tänkande utifrån en värdedimension, beteendemönster och livsstilar.

Inom den pluralistiska traditionen ser man miljöfrågorna som politiska problem, det vill säga som konflikter mellan olika värderingar, synsätt och intressen. Undervisningen präglas av en strävan att spegla olika åsikter i den samtida debatten om olika frågor och problem som rör framtiden för vår värld. Elevernas uppgift är att kritiskt granska kunskapsbasen och de synsätt och värderingar som ligger bakom de olika åsikterna (Öhman).

img_20170216_165147

Man ser på utmaningarna inför framtiden som politiskt problem där olika värderings konflikter reflekteras. Undervisningen diskuterar olika åsikter i debatter och lösningarna bygger på demokratisk handlingskompetens hos eleverna.

Precis som man har introducerat ”Rika” problem i matematik, är tanken att ”Vilda” problemen eller Wicked Problems bidrar till en förändrad ämneskompetens för lärande och utbildning för hållbar utveckling.

There are numerous examples of wicked policy problems: Climate change is a pressing and highly complex policy issue involving multiple causal factors and high levels of disagreement about the nature of the problem and the best way to tackle it. The motivation and behaviour of individuals is a key part of the solution as is the involvement of all levels of government and a wide range of non-government organisations (Tackling wicked problems).

Problemen är unika, svåra att förstå och förutse, vilket gör att de inte går att bedöma utifrån rätt eller fel. Kompetensen handlar om att se samband och uppmuntrar till att använda konst, drama och autentiska uppgifter.

UNESCO har deklarerat sex punkter som präglar utbildning för hållbar utveckling(SOU 2004:104, s.42-43):

  1. Ämnesövergripande och holistiskt
  2. Värdegrundad
  3. Kritiskt tänkande och problemlösande
  4. Metodpluralism
  5. Deltagande beslutsfattande
  6. Lokalt relevant

Steven Hartman presenterade Projekt BifrostA Public Engagement Project that brings together Research, Arts and Education som är med och arrangerar utställningen (Video)

 

 

Annonser

About natbaserad

Science Teacher and educational developer in upper secondary school. I'm also founder and head trustee of EduToolkit.

Posted on februari 16, 2017, in Inlägg. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

En blogg om skola, skolutveckling och samhällsfrågor

Jag heter Johan Lindström och jobbar som skolledare. Alla synpunkter i bloggen är mina egna. @Aland72 på Twitter.

Hot Topics

Presented by the Microsoft Educator Network

Lärartankar

min resa med det digitala skollyftet

%d bloggare gillar detta: